Strona główna -> Wydarzenia -> Wyjazd studyjny do Pasymia 20 czerwca 2015r.

<-powrót

Pasym jest pięknym miastem ulokowanym nad jeziorem Kalwa. Zalety tego miejsca dostrzegło plemię pruskich Galindów zakładając tu swój gród, Niemcy lokowali tu miasto Passenheim, a teraz my, członkowie olsztyńskiego TOnZ, wyruszyliśmy do Pasymia na zaproszenie księdza Witolda Twardzika, proboszcza parafii ewangelicko-augsburskiej w Pasymiu, by go poznać.

Wyruszyliśmy - jedni samochodami lub pociągiem, jeszcze inni rowerami, żeby spotkać się w samo południe na pasymskim rynku i poznać Pasym, który ma w sobie jeszcze sporo uroku niewielkiego, prowincjonalnego ( w dobrym tego słowa znaczeniu) mazurskiego miasteczka. O godzinie 12 rozpoczęliśmy zwiedzanie.

O ratuszu miejskim, przeprowadzonych badaniach i konserwacji tego obiektu opowiadał Grzegorz Świętochowski, zabytkoznawca  zaś o założeniach zieleni przedwojennego Passenheim i współczesnych planach władz Pasymia dotyczących zagospodarowania starego miasta opowiadała Marzena Zwierowicz architektka krajobrazu.

Pasym oferuje wiele atrakcji, cieszy oko konserwatora ale też miłośnika zabytków. Obejrzeliśmy piękną wieżę ciśnień, kościół katolicki pod wezwaniem Najświętszego Serca Jezusowego, domy na miejskich  murach obronnych,  relikty zamku. Zapoznaliśmy się z ciekawym projektem realizacji osiedla domów jednorodzinnych ulokowanym na półwyspie nad jeziorem Kalwa.

Po tylu atrakcjach osiągnęliśmy nasz cel – kościół ewangelicko – augsburski . Na przywitanie koncert na organach zagrała dla nas Klaudia Twardzik studentka Akademii Muzycznej w Katowicach. O konserwacji wyposażenia ruchomego kościoła opowiadały Ewa Olkowska i Basia Kulczyńska - Nowak, konserwatorki dzieł sztuki, zaś ksiądz Witold Twardzik wyjaśniał przebieg prac konserwatorskich przy samej budowli.

Zakończyliśmy spotkanie piknikiem w sadzie,  pod murami kościoła ewangelicko-augsburskiego. To był niezapomniany dzień, pełen wrażeń.

Zapraszamy do uczestniczenia w kolejnych wydarzeniach organizowanych przez TOnZ Oddział w Olsztynie.